Zwak optreden Actief1 in eerste nacompetitie duel

Reinier Hagenauw zet zijn tegenstander de voet dwars. Het schot zou rakelings naast gaan. Reinier Hagenauw zet zijn tegenstander de voet dwars. Het schot zou rakelings naast gaan. (Foto: Jan Willem van Bruggen)

De eerste ‘finale’ om lijfsbehoud in de Derde klasse werd geen succes voor Actief. De roodwitten verloren verdient met 2 – 0 van Surhuisterveen, en de zege had voor de Friezen hoger uit kunnen vallen wanneer zij het vizier op scherp hadden gezet.
Is Actief nu kansloos in de return op Hemelvaartsdag, die gespeeld gaat worden op het veld van SC Stadspark? Nee, helemaal niet, maar dan is scherpte bij alle spelers wel een vereiste.

Actief begon zwak en had in de eerste minuut al op achterstand kunnen staan. Een inzet van dichtbij verdween wonder boven wonder langs de voor Actief goede kant van de paal. Na tien minuten kreeg Actief haar eerste maar helaas ook enige kans van de wedstrijd. Wilber Scheeres brak door, maar de uitlopende doelman verkleinde zijn doel goed. De bal caramboleerde voor de voeten van Ermin Imelman, die de bal in een leeg doel kon schieten, maar meters te hoog mikte. Wat restte in de eerste helft waren twee grote kansen voor Surhuisterveen en een goede individuele actie van Tom Smid tegen het rustsignaal. Dat leverde slechts twee corners op, geen doelpunt.

Acht minuten na rust kwam Surhuisterveen enigszins gelukkig, maar niet onverdiend op voorsprong. Nadat de bal twee keer volledig verkeerd werd geraakt, liep de derde aanvaller pardoes tegen de bal aan, 1 – 0. Het leek alsof Actief werd wakker geschud na de tegentreffer. Meijering kwam voor Luuk Hanekamp en het spel verplaatste zich naar de helft van Surhuisterveen zonder dat Actief echt gevaarlijk werd. Dat werden de Friezen wel, die op de counter door Vos de 2 – 0 lieten aantekenen.

Trainer Sanders bracht Timmer voor Mark Gorter, maar het wedstrijdbeeld veranderde niet. Actief bleef onmachtig iets naar voren te doen.

Deze nederlaag kwam hard aan temeer de meegereisde supporters zo weinig kansen hebben kunnen zien. Toch zal Sanders overtuigd zijn, dat zijn spelers beter kunnen. Vooral in balbezit kan en moet het veel beter.
Zoveel slordige passes kan geen ploeg zich permitteren.

Opstelling Actief: Harms, Huib Hanekamp, Pieters, Hagenauw, Mark Gorter (Timmer); Scheeres, Dijkstra, Van der Hilst; Luuk Hanekamp (Meijering), Imelman en Smid.

Laatst aangepast op 26 mei 2017

Verantwoordelijk voor het creëren, bewaken en beheren van de communicatie-platformen waarop VV Actief zich uit.