Actief handhaaft zich in Derde klasse

Nick den Hamer maakt ruimte voor zijn beslissende actie Nick den Hamer maakt ruimte voor zijn beslissende actie Foto’s: Jan Willem van Bruggen

Met een ware Houdini-act hebben de voetballers van Actief een 2 – 0 achterstand weten goed te maken door Surhuisterveen ‘thuis’ met 3 – 0 te verslaan. Op het loeiwarme kunstgrasveld van SC Stadspark, de velden aan de Burg. J.G. Legroweg waren verhuurd voor het Horecavoetbaltoernooi, waren de jongens van Actief uiteindelijk te sterk voor de oververmoeid geraakte mannen van Surhuisterveen. De Friezen zaten zo stuk, dat ze na afloop niet eens teleurgesteld waren.

Was de wedstrijd in Surhuisterveen in een deceptie geëindigd, in het Stadspark besloot Actief de zaken anders aan te pakken. De scherpte waarmee de ploeg van Marco Sanders begon, zorgde al na drie minuten voor een goede kans van Ermin Imelman. De spits kwam na een mooie steekbal van Ron Meijering vrij voor keeper, maar het zou nog een uurtje duren voor de doelman van Surhuisterveen zich gewonnen wilde geven.

Na een half uurtje op de klok kroop Actief door het oog van de naald, toen een van de Friese middenvelders doorbrak en op de lat knalde. Twee minuten later kopte Meijering op de lat na een goede aanval van de thuisploeg. Kort voor rust kreeg Surhuisterveen opnieuw een grote kans, nadat Dijkstra zich verkeek op een dieptepass, maar doelman Frank Harms bracht redding en gingen beide ploegen met 0 – 0 de rust in.

Het werd een wedstrijd van de lange adem. Drie doelpunten, zat dat er nog wel in? Veel supporters hadden de moed al een beetje opgegeven. Ron Meijering bracht de hoop terug. Nadat Wilber Scheeres op links in de diepte werd aangespeeld vond hij de gelegenheidsspits van Actief in het strafschopgebied. Een goede aanname en een bekeken schot brak de tegenstand van de goed keepende doelman van Surhuisterveen, 1 – 0.

Sanders greep direct na de goal in. Tom Smid kwam voor Imelman en Mark Gorter kwam voor aanvoerder Dijkstra. Actief schakelde een tandje bij. Smid ontwikkelde zich tot plaaggeest van de zichtbaar vermoeid rakende verdediging van Surhuisterveen. Er vielen steeds meer gaten in de Friese verdediging, waar hij handig van profiteerde. Alleen doelman De Haan wilde nog niet capituleren op zijn schoten.

Acht minuten voor tijd werd zijn weerstand echter gebroken. Actief kreeg een vrije bal. Van der Hilst, die door zijn medespelers werd wakker geschut, kreeg vervolgens de bal en haalde van een metertje of twintig verwoestend uit. De bal vloog in de kruising en Actief had de overall stand gelijk getrokken. Maar de Friezen zaten er doorheen en Actief rook z’n kans. De apotheose kwam twee minuten later. Nick de Hamer werd in de spits aangespeeld. De rechtsbuiten zocht ruimte voor zijn schot. De bal draaide met een fraaie curve naar de bovenhoek. Opnieuw was De Haan kansloos.

Met Actiefs derde goal bracht Den Hamer niet alleen zichzelf in extase. De hele ploeg, de bank van Actief achtervolgde de spits naar de zijkant van het veld. De klus was geklaard. De stand had in de slotminuten nog groter kunnen uitvallen, maar wie maalde nog om een gemiste kans. Actief blijft in de Derde klasse en dat is een zegen voor de club, die het momenteel bestuurstechnisch moeilijk heeft. Laten we hopen, dat die problemen snel zullen verdwijnen, zodat de club zich weer op het voetbal kan concentreren.

Trainer Marco Sanders kan met opgeheven hoofd vertrekken. Hij heeft het voor elkaar gekregen om Actief in de Derde klasse te houden. Iets wat weinig mensen hadden verwacht na de desastreuze eerste helft van de competitie. Dankzij de jeugdige inbreng uit A1 en zelfs B1 is hij er in geslaagd een team te formeren, dat dit niveau goed aan kan. Een team ook waar toekomstperspectief in zit.

Opstelling: Harms; Boerema (Luuk Hanekamp), Hagenauw, Huib Hanekamp, Pieters; Van der Hilst, Dijkstra (Mark Gorter), Scheeres; Imelman (Smid), Meijering en Den Hamer.

IMG 5378 Actief

Laatst aangepast op 08 juni 2017