Waarschuwing
  • JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 856 niet laden

Mooie start 'Coach maakt het verschil'

Bijna 40 trainers en leiders van alle leeftijdscategorieën waren benieuwd naar het project 'Coachen op verantwoordelijkheid - de Coach maakt het verschil'. Maandagavond 28 september werd het startschot gegeven waarbij een aantal mensen van FC Groningen, Vlemmings & van Zwam en VV Actief

uitleg gaven over de doelen en de werkwijze van het project. Dit alles tijdens een interactieve bijeenkomst in de kantine van VV Actief.

VV Actief is dit traject gestart in samenwerking met FC Groningen om het voetbalspel wat ons als vereniging bindt ook leuk te houden. Hierbij biedt FC Groningen samen met Vlemmings & van Zwam expertise aan. Daarnaast heeft Actief met vele vrijwillige trainers en leiders ook veel kennis in huis dat we willen delen en borgen.

Joris Brenninkmeijer, voorzitter VV Actief, trapte de avond af.

Leon Vlemmings, voormalig profvoetballer en coach betaald voetbal, gaf uitleg over de totstandkoming van het idee achter het project waarmee ook diverse profclubs werken. Stel niet het probleem centraal (bijv. aggressie) maar het voetbalspel en stel spelers in staat om keuzes te maken. Hierbij moeten wij de spelers een veilige sportomgeving geven.

In het tweede deel werden er stellingen getoond waarop gereageerd werd door een forum. Het forum werd gevormd door dezelfde Leon Vlemmings, Peter Slijfer; hoofdtrainer van VV Actief en Paul Raveneau; hoofd jeugdopleidingen FC Groningen.

Hoewel de stellingen voor de hand lagen, was de interactie bijzonder leuk om te volgen. Niet alleen de forumleden deelden hun ervaringen ook het publiek vertelden vol passie hun verhaal.

Ter afsluiting van het officiële gedeelte werd door Jeroen de Jong en Jeroen Scholma (beide FC Groningen en ondersteuning van het project) uitleg gegeven over het tijdspad van het project bij VV Actief.

Nadat er was afgefloten werd in de derde helft nog ruimschoots nagepraat.

De werkgroep komt op 14 oktober weer bij elkaar en op 4 november zal er een training voor coachen en trainers zijn.

In het kort nog enkele van de doelstellingen van het project:

• De amateurvereniging ontwikkelt expertise en beleid ten aanzien van het creëren van een sportieve omgeving waarin spelers zich kunnen ontwikkelen
  • De (jeugd) trainers zijn beter in staat om de jeugd op een positieve manier te begeleiden
  • Ouders, trainers en leiders gedragen zich sportief en geven het goede voorbeeld.

Laatst aangepast op 29 september 2015